1712-campagne over kindermishandeling wil ouders en omstanders bereiken
1712 breidt chathulpverlening uit
Nieuwe cijfers: oproepen over ruim 3300 slachtoffers van kindermishandeling
Hulplijn 1712 vraagt aandacht voor kinderen die deze zomer in een onveilige thuissituatie doorbrengen. “Voor vele kinderen is de vakantie geen onbezorgde periode”, zegt Wim Van de Voorde, Vlaams coördinator van hulplijn 1712. “Daar waar de school veiligheid en geborgenheid brengt, is die thuis soms afwezig.
Anna Defossez: coördinator van Echo-Lotgenotenwerking voor overlevers van kindermishandeling: “Wanneer kinderen hun thuis niet veilig is, is het belangrijk dat kinderen op andere plekken geborgenheid en veiligheid ervaren: bijvoorbeeld op school, bij grootouders, op de sportclub, in een jeugdkamp of een pleeggezin."
De aftrap van de campagne gebeurt op het Astridplein in Antwerpen waar een klaslokaal is opgesteld. Slechts twee kinderen zitten aan de schoolbanken. Boodschap: “zij zouden liever op school blijven”. 1 op de 10 kinderen maakt het afgelopen jaar kindermishandeling mee. Met de campagne roept 1712 omstanders op om 1712 te contacteren bij een vermoeden van geweld op kinderen.
1712 wil meer plegers bereiken
Daarnaast zendt 1712 gedurende enkele weken radiospots uit gericht op ouders die geweld plegen op kinderen uit onmacht of in een stresssituatie. Wim Van de Voorde: “Stress en gevoelens van onmacht liggen vaak aan de basis van huiselijk geweld op kinderen. Het geweld ontstaat vanuit een frustratie of onvermogen om met moeilijke situaties, stress en conflicten om te gaan. Om geweld te stoppen, wil 1712 meer plegers bereiken.”
Gebrekkige opvoedingsvaardigheden en opvoedstress zijn risicofactoren voor kindermishandeling, net zoals psychische problemen en problematisch alcohol- en drugsgebruik bij de ouders. Met de campagne wil 1712 ouders die geweld plegen aansporen om hulp te zoeken. Dit jaar contacteerden ongeveer 135 volwassenen die geweld plegen op kinderen, of mensen uit hun omgeving, de hulplijn.
Daarnaast lanceert 1712 een video op sociale media waarin omstanders worden opgeroepen om 1712 te contacteren als ze zich zorgen maken over een kind. De meeste mensen die 1712 contacteren over kindermishandeling zijn omstanders. Dit jaar kreeg 1712 oproepen over ruim 3300 kinderen waarvan 1 op de drie baby, peuter of kleuter is.
Verder verspreidt hulplijn 1712 duizenden posters in consultatiebureaus van Kind en Gezin, bij huisartsen, Centra voor Algemeen Welzijnswerk en andere vindplaatsen. “Hiermee willen we mensen bereiken die geen traditionele of sociale media bekijken. Vandaar de keuze voor een ‘klassiek’ medium zoals een poster.”, aldus Van de Voorde.
1712-chat, voortaan ook open op vrijdag.
De afgelopen jaren werd het aanbod de chathulpverlening stelselmatig uitgebreid, tot de late avonduren. Vanaf 15 september is de 1712-chat ook open op vrijdag zodat er chathulpverlening is op alle werkdagen, 52 weken per jaar.
Met één op de vier oproepen is de 1712-chat uitgegroeid tot een volwaardig hulpverlening-medium van de hulplijn. Vooral slachtoffers van geweld, ook slachtoffers van kindermishandeling, vinden de weg naar de 1712-chat. Dit jaar waren er gesprekken met ruim 430 slachtoffers van kindermishandeling, waarvan de meeste via chat verliepen.
De campagne kwam tot stand dankzij steun van Hilde Crevits, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: “Ik juich toe dat hoe langer hoe meer mensen de weg vinden naar 1712. Via campagnes maakt 1712 het thema kindermishandeling bespreekbaar en kan het kinderen in een onveilige thuissituatie helpen. Dankzij de inspanningen vanuit Welzijn is het aantal oproepen naar 1712 deze legislatuur bijna verdubbeld. Dit wil zeggen dat er meer mensen geholpen worden. Daarnaast hebben we ingezet op de verdere uitbouw van het aanbod van 1712: er is nu hulpverlening in de late avonduren en de chat is een volwaardig hulpverleningskanaal naast de telefoon en mail.”