PERSBERICHT: Coronacrisis: hulplijn 1712 verwacht toename van familiaal geweld
1712 verspreidt poster met tips over omgaan met conflicten in het gezin

Tijdens de coronacrisis verwacht hulplijn 1712 een toename van conflicten en geweld in gezinnen. Vandaag al krijgen vele politiezones en parketten meer klachten over familiaal geweld.

1712 staat klaar om meer oproepen hierover te beantwoorden en zal tijdens de coronacrisis telefonische en online permanentie blijven voorzien. Daarnaast ontwikkelde 1712 een poster met tips over hoe gezinnen kunnen omgaan met conflicten en geweld tijdens deze periode.

Hoger risico op familiaal geweld

Wim Van de Voorde, Vlaams coördinator van hulplijn 1712: “Door de coronacrisis valt het openbaar leven in België volledig stil en zijn vele gezinnen noodgedwongen op elkaar aangewezen. Het gebrek aan dagdagelijkse structuur, een beperkt(er) sociaal netwerk en sociaal isolement zijn risicofactoren voor familiaal geweld. Tel hierbij de toegenomen angst en stress en je krijgt een gevaarlijke cocktail die kan leiden tot een escalatie van familiaal geweld. Om die reden ontwikkelde 1712 samen met partners een poster met tips over hoe gezinnen kunnen omgaan met geweld en conflicten.”

Druk op de pauzeknop

De poster bevat tips over hoe je de escalatie van familiaal geweld kunt voorkomen en vermeldt hulplijn 1712 en de belangrijkste noodnummers. Pictogrammen en laagdrempelige tips zijn opgehangen aan vijf kernboodschappen 

1) Zorg voor structuur, voor jezelf en elkaar 2) Word je boos? Uit je gevoelens 3) Bespreek spanningen en conflicten  4) Druk op de pauzeknop en 5) Zoek steun of hulp.

Experten intrafamiliaal geweld van de Centra voor Algemeen Welzijnswerk en de Vertrouwenscentra Kindermishandeling ontwikkelden de poster in samenwerking met het expertisecentrum Resilient People van UC Leuven-Limburg.

Dr. Evi Verdonck (UCLL): “Door de crisis is het normaal dat er spanningen binnen gezinnen ontstaan. Deze poster geeft gezinnen enkele concrete handvatten over hoe zij kunnen omgaan met conflicten en geweld in het gezin. Hoe kunnen we conflicten zo veel mogelijk vermijden? Wat te doen als er een hoogoplopende ruzie is? Burgers kunnen deze tips op maat toepassen waardoor ze veerkrachtiger worden in de onzekere en angstige periode waarin we verkeren.” 

Cijfers over oproepen over intrafamiliaal geweld

Bij driekwart van de (mogelijke) slachtoffers waarover 1712 gecontacteerd wordt, vindt het geweld in het gezin plaats. Vorig jaar werd de hulplijn gecontacteerd over meer dan 5.650 mensen (voornamelijk minderjarigen) die geweld in de gezinscontext meemaakten. Het gaat over oproepen over kindermishandeling, partnergeweld, oudermishandeling en andere vormen van familiaal geweld.

Over hulplijn 1712

1712 is een professionele hulplijn voor burgers die een vraag hebben over geweld, misbruik en kindermishandeling. 1712 is er zowel voor minderjarigen als voor volwassenen. 1712 is er voor slachtoffers, daders en omstaanders van geweld. De hulplijn is gratis en anoniem. 1712 kun je elke werkdag telefonisch, via e-mail of chat bereiken. Meer info vind je op 1712.be

1712 is een samenwerking tussen de Centra voor Algemeen Welzijnswerk en de vertrouwenscentra kindermishandeling. 

Download de printbare poster


Recente campagnes

Hieronder vind je een overzicht van onze recente campagnes:



Achter de schermen van hulplijn 1712

Achter de schermen van hulplijn 1712
video over de werking van 1712

Op dinsdag 17 december (17/12) plaatst de Vlaamse hulplijn 1712 zijn werking en hulpverleners in de kijker. In een video geeft 1712 een blik achter de schermen. Welke vragen krijgt een 1712-hulpverlener? Wie krijgt hij aan de lijn? Hoe helpt hij mensen? Wat motiveert hem? Door de 1712-hulpverlener een gezicht te geven krijgt 1712 iets vertrouwd en herkenbaar voor het publiek. Hierdoor wordt de hulplijn 1712 meer dan alleen maar een nummer.  

Wouter Beke, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding, ondersteunt de 1712-dag. “Wie slachtoffer is van geweld, misbruik of mishandeling, weet soms echt niet waarheen. Ook daders of mensen die het zien gebeuren hebben vaak nood aan ondersteuning of advies. Voor al die mensen kan 1712 een grote hulp zijn. Het is anoniem, gratis en snel, waardoor de drempel laag is. Bovendien zijn de hulpverleners echte professionals. Voor de Vlaamse regering is geweld aanpakken én voorkomen een echte prioriteit, en daarbij is 1712 een belangrijk instrument."
  
Wie is de 1712-hulpverlener?
De 1712-hulpverlener is een professional uit de social profit sector die met beide voeten in de praktijk staat. Doordat 1712 provinciaal georganiseerd is, heeft hij een sterke kennis van de regionale sociale kaart. Die kennis is nodig om mensen naar de juiste hulpverlening te kunnen doorverwijzen. Vele 1712-hulpverleners doen naast 1712 ook nog face-to-face hulpverlening. Die ervaringen versterken de kwaliteit van de hulpverlening aan de chat of telefoon.

Over de hulplijn 1712
1712 is een professionele hulplijn, georganiseerd in elke provincie door de Vertrouwenscentra Kindermishandeling (VK) en de Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW). 1712 is er zowel voor kinderen als voor volwassenen. 1712 is er voor slachtoffers, daders en omstaanders van geweld. De hulplijn is gratis, anoniem en wordt bemand door professionele hulpverleners. 1712 kun je elke werkdag telefonisch, via e-mail of chat bereiken. De hulplijn is nu ook via chat bereikbaar. De chat is vooral bij minderjarigen een populair medium. Ongeveer één vierde van de chatgesprekken zijn met minderjarigen tegenover 4% van de telefonische oproepen. 
Meer info op 1712.be

Bekijk de video 'Achter de schermen van hulplijn 1712'
 

Ik word pijn gedaan en wil dat het stopt

Ik word pijn gedaan en wil dat het stopt

Lees meer  
Partnergeweld op mannen

Partnergeweld op mannen

Lees meer  
Vertederd vernederd

Vertederd vernederd

Lees meer  
Kids campagne 2016

Kids campagne 2016